Wandelen met bezinning: een terugblik

Bezint, eer ge begint”.
Dit spreekwoord was geenszins van toepassing op de bezinningswandeling van Princenhage naar Effen op zaterdag 6 april, waarvoor zo’n 25 mensen uit onze parochie zich aangemeld hadden.

In groepjes van twee (willekeurig samengesteld) werd een aantrekkelijke wandeling van een kleine 5 kilometer gelopen, onderwijl met elkaar pratend over wie je bent, waarom je meeloopt en wat je verwacht van deze zaterdag, wat vasten en bidden voor je betekent. Hierover praten met een wandelgenoot, die je niet kent, lijkt een hele uitdaging, maar in de praktijk viel dat wel mee.
Bij aankomst in de kerk van Effen werd een presentatie gegeven over het vastenproject van dit jaar: schoon water voor iedereen op aarde, in het bijzonder in Nicaragua.
Wij stonden stil bij dit onderwerp, maar ook bij de betekenis van solidariteit en vasten, de vorm die je eraan kunt geven en wat het oplevert. Een gebedsviering gaf extra diepgang aan de samenkomst.
Het “serieuze” gedeelte werd afgesloten met een sobere lunch, bestaande uit woestijnsoep en gebroken brood.
Behalve te voet waren ook deelnemers die de fiets hadden gepakt en een enkeling was vanwege mindere mobiliteit met de auto gekomen.
Over de terugtocht voor de wandelaars werd tot het laatste moment zeer geheimzinnig gedaan en was een huifkartocht door het gebied van de Rith.
Al met al een waardevolle dag, die het vasten en het vastenproject meer zeggingskracht gaf.
Bijna alle deelnemers gaven aan dit initiatief volgend jaar best wel te willen herhalen.
Want behalve het bezinnende element kon er ook genoten worden van het weidse en afwisselende landschap tussen Princenhage en Effen.

Mede op verzoek van de deelnemers onderstaand het recept van de woestijnsoep:

Recept woestijnsoep voor 6 eters :
* 1 flinke ui, fijn gesneden
* 2 teentjes knoflook, fijn gesneden
* 500 gr winterwortels in plakken
* 3 flinke stengels bleekselderij in stukken of ipv de bleekselderij, een flinke zoete aardappel in blokjes
* 2 el olijfolie/kokosolie
* 2 theelepel gemalen komijn
* 2 theelepels paprikapoeder
* 1 fijngesneden pepertje (dat maakt de soep heet als de woestijn! Wij gebruikte een half pepertje)
* 250 gram ontpitte (verse) dadels
* 1 ½ á 2 liter groentebouillon
* sap van halve citroen
* 125 gr crème fraiche of kookroom

Bereiding:
1. Fruit de ui in een ruime soeppan en de knoflook glazig in de olie.
2. Voeg wortel en bleekselderij (zoete aardappel) toe en bak deze op middelmatig hoog vuur tot de groenten glazig zijn.
3. Voeg komijnpoeder, paprikapoeder en pepertje toe en bak even mee.
4. Voeg 1 ½ liter bouillon toe, breng alles aan de kook en laat dit even 10 minuten koken.
5. Snijd ondertussen de dadels in stukken en voeg deze toe aan de soep. Laat alles 10 minuten sudderen.
6. Pureer de soep met staafmixer en als hij te dik is voeg dan wat meer bouillon toe.
7. Proef de soep en voeg naar smaak citroensap, zout/peper toe. Dankzij de citroensap is de soep niet te zoet.