Kies voor elkaar en deel het leven

Trouwen

Spreek het uit voor God

Trouwen voor de kerk

Je hebt iemand ontmoet van wie je houdt en met wie je het verder leven wilt delen. Je wilt dit voor God uitspreken door te trouwen in de kerk. Voordat je in de kerk trouwt, wordt eerst het burgerlijk huwelijk gesloten. Dit vindt meestal plaats op het gemeentehuis.

Voorbereiding

Het trouwen voor de kerk vraagt een voorbereiding die samen met de parochies van Groot Breda wordt gedaan. Vaak hoort het volgen van de Alpha [link] tot een van de onderdelen. In een persoonlijk gesprek met de pastoor kan je samen jullie situatie verkennen.

Neem hiervoor contact met ons op.

“Zeg ja tegen elkaar en spreek dit uit voor God”

Wij vertellen je graag meer

Achtergrond informatie

Het huwelijk kent een uitvoerige regelgeving. Zo kun je alleen voor de kerk trouwen als eerst het burgerlijk huwelijk is gesloten. Er zijn misschien nog andere persoonlijke omstandigheden die eerst met de pastoor besproken kunnen worden. Bijvoorbeeld als een van beiden niet katholiek ik of al eerder voor de kerk getrouwd is geweest. Het huwelijk behoort tot een van de sacramenten van de Kerk.

Een sacrament is een werkzaam teken waarin God de mens aanraakt. In elk sacrament wordt de liefde van God zichtbaar en voelbaar. Tegelijkertijd drukken wij er onze verering voor God mee uit.

De katholieke kerk heeft zeven sacramenten.

Er zijn drie sacramenten van initiatie of inwijding: Doopsel, Vormsel en Eucharistie, twee sacramenten van de levensstaat: Huwelijk (trouwen) en Wijding en twee sacramenten van genezing: Vergeving, dit wordt genoemd Boete en Verzoening of Biecht en Ziekenzalving.

Elk sacrament wordt door God gebruikt om ons christelijk leven te versterken. Om optimaal van de sacramenten te kunnen profiteren, hebben we op zijn minst het verlangen nodig om als christenen te willen leven.