In Memoriam Heidi Wijnsma-Beaart

Op zaterdag 8 februari 2020 ontvingen wij het trieste bericht, dat Heidi Wijnsma-Beaart, oud-bestuurslid van onze parochie, was overleden. Heidi heeft slechts 48 jaar mogen worden.

Heidi trad in januari 2011 toe tot het bestuur van de toenmalige parochie OLV ten Hemelopneming. Ze was een zeer betrokken, meedenkend en actief bestuurslid. Als gevolg van haar ziekte is Heidi op 1 januari 2019 – bij de totstandkoming van de nieuwe parochie H. Maria Magdalena – gestopt als bestuurslid. Ze wilde wel aanblijven, maar haar gezondheid liet dat niet meer toe. De energie die ze had wilde ze graag besteden aan haar gezin, haar trots.

We herinneren ons Heidi als een warm, enthousiast en sociaal persoon. Vooral ‘diaconie’ sprak haar erg aan. Iets doen voor anderen, anderen helpen, dat gaf haar energie en vreugde. Zo heeft ze in 2014 aan de wieg gestaan aan de oprichting van de Stuurgroep Diaconie. Deze Stuurgroep is destijds – op het verzoek van de besturen van de Nazarethparochie en de OLV ten Hemelopneming – opgericht om de diaconale activiteiten te (her)structureren en samen te voegen. In dit kader hielp Heidi graag mee bij de Martinuspakkettenactie in Princenhage. En na afloop van de actie kocht ze zelf nog een grote blok kaas voor in de boodschappenkar voor de mensen die het nodig hebben. Anders kon ze niet naar huis.
Heidi was ook actief in de werkgroep kerk en kind. Ze verzorgde met veel enthousiasme kindernevendiensten. Vieringen met kinderen in de sacristie rondom het evangelie. Met Pasen hielp ze mee bij het maken van de Palmpasenstokken en bij het wegbrengen van deze stokken naar Hagedonk, om daar samen met de bewoners liedjes te zingen. Ook tijdens de Adventperiode zette ze zich in voor allerlei activiteiten voor de kinderen.
Ook staat ons nog bij dat Heidi in 2013 betrokken was bij 50 jaar Kerkgebouw Prinsenbeek. Toen organiseerde ze een knutselactie voor alle kinderen van de basisscholen en was er een vertelkapel (Rob van Uden kwam verhalen vertellen aan de basisschoolkinderen). Daarnaast werkte ze mee aan het boekje dat destijds uitgegeven werd: 50 jaar kerkgebouw.
Betrokken als Heidi was, kwam ze regelmatig door de week langs bij het secretariaat om koffie te drinken. Ook toen ze al ziek was, wipte ze soms nog aan als het kon. Vragen hoe het met iedereen was, even belangstelling tonen.
Heidi was positief en had hoop tot het laatste moment. Helaas hebben we op 14 februari 2020 afscheid van haar moeten nemen in een prachtige viering in de OLV ten Hemelopneming kerk.
We zullen haar missen.
We wensen haar man Gerard en haar kinderen Klaas, Bas en Lieke veel sterkte en kracht om dit grote verlies te verwerken.
Het bestuur van de parochie H. Maria Magdalena