Kerk en slavernij – Excursie naar Catharijne Convent in Utrecht

Herdenkingsjaar Afschaffing Slavernij voorbij. En toen?
(i.s.m. Bredase RK parochies, Mattheüskerk en Destiny Church International Breda)

Het slavernijverleden werkt nog steeds door, in (verborgen) racisme en in moderne vormen van slavernij. In het Catharijne Convent is van 29 juni t/m 22 september de tentoonstelling “Christendom en Slavernij” over de betrokkenheid van kerken bij de slavernij tot aan de afschaffing ervan.

Op donderdag 12 september brengen we een bezoek.
Programma:
12.00 uur: aankomst bij het Catharijne Convent, inloop;
12.30 à 13.00-14.00 uur: bezoek tentoonstelling;
14.00-15.00 uur: lezing over “Kerk en slavernij in Batavia” (facultatief; moet online gereserveerd)
15.00-15.30 uur: nagesprek met onze groep (in Grachtenzaal bij Receptie Catharijne Convent).

De lunch kunt u tijdens de heenreis nuttigen op eigen gelegenheid in Utrecht, bv. in het restaurant van het Catharijne Convent. Deelnemers verwachten we om 12:00 uur bij het Catharijne Convent om met een kopje koffie te beginnen.
Zelf ticket kopen (online of bij kassa), voor de lezing online aanmelden via www.catharijneconvent.nl In verband met het nagesprek ook aanmelden via deze link (uiterlijk 10 september). Als u die heeft: Museumkaart meenemen!
Meer info: Norbert Schnell, nschnell@bisdombreda.nl of Victor Witter, witter.nelson@hetnet.nl

Later dit jaar organiseren we in Bredase kerken “Dialoogtafels” waar u ook van harte welkom bent om met andere Christenen uit Breda door te praten over moderne slavernij en over verborgen racisme, bij onszelf en in de maatschappij en hoe dat te voorkomen.

(afbeelding: www.catharijneconvent.nl)