Kapel OLV Altijddurende Bijstand aan eredienst onttrokken

Dinsdag 28 mei kwamen parochianen uit de geloofsgemeenschap van de Heuvel voor de laatste keer samen om te vieren in de Kapel van OLV van Altijddurende Bijstand.

Ook uit de omliggende wijken hadden gelovigen zich aangesloten. De kapel werd 10 jaar geleden – voor deze tijdsduur – geopend nadat de kerk van OLV Altijddurende Bijstand aan de eredienst was onttrokken. Het sluiten van de kapel ging zichtbaar en voelbaar gepaard met verdriet en tranen. Toch waren degenen die altijd trouw de vieringen hebben bezocht zeer verheugd dat bisschop Liesen wilde voorgaan in deze laatste sfeervolle, ingetogen viering. Hij bemoedigde hen vanuit de schriftlezingen van die dag, die wonderlijk bij het moment pasten. Op het eind werd het evangeliarium (verwijzing naar het Woord) overdragen voor de kerk van OLV ten Hemelopneming in Prinsenbeek.

De ciborie met hostieschalen (verwijzing naar de eucharistie) zullen worden ontvangen in de H. Martinuskerk in Breda. De Icoon van OLV van Altijddurende Bijstand (patroonheilige) krijgt een plaats boven de hoofdingang van de Moeder Godskerk in Effen. Zo blijven tekenen van de geloofsgemeenschap van de Heuvel zichtbaar in onze parochie. Daarna werd de godslamp gedoofd. De Paaskaars is blijven branden. Want Christus – in wie onze God ten volle woont – zal ons niet verlaten. Zijn licht blijft altijd schijnen. De duisternis kan het niet doven.

Na de viering was er ruimte om elkaar te ontmoeten en emoties te delen. Maar ook plannen te maken. Samen meevieren met de bewoners van Thebe Heuvel, elke eerste dinsdagmiddag van de maand , of in de ochtendvieringen in de kerken van Prinsenbeek (dinsdag), Princenhage (donderdag) of Effen (eerste vrijdag). Met verdriet en dankbaarheid wordt op deze enerverende ochtend teruggekeken.